De Vereniging

De vereniging Vrienden van Brabantse Kastelen werd opgericht in 1978 door een aantal enthousiaste kasteelliefhebbers. In Noord-Brabant komt de vereniging namens haar leden op voor het Brabants kasteel als cultuur-historisch monument. Dit in zo breed mogelijke zin.
Zo zijn er ledenactiviteiten, publiekgerichte activiteiten en wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan. Ook worden alle voorgenomen plannen met betrekking tot nog bestaande of verdwenen kastelen zo kritisch mogelijk gevolgd.

Voor haar leden organiseert de vereniging jaarlijks twee excursies naar kastelen in Noord-Brabant, Belgisch Brabant of aanverwante gebieden. Een middaguitstap in het voorjaar en een meer uitgebreid dagprogramma in het najaar. Daarbij komen afwisselend zoveel mogelijk aspecten van ‘het kasteel’ aan
bod : bouwhistorisch, archeologisch, kunsthistorisch, genealogisch, qua interieur, tuinaanleg etc.

Er wordt vanuit de vereniging onderzoek verricht naar allerlei aspecten van de kasteelproblematiek. Hierover worden lezingen verzorgd en boekuitgaven voorbereid.

Recentelijk nieuws en onderzoeksresultaten worden gepubliceerd in het eigen tijdschrift Het Brabants Kasteel

De volledige informatie is weergegeven in het beleidsplan 2024-2029.

De bestuurssamenstelling is:
Bas Aarts, voorzitter
Egbert Wijnen, secretaris
Willem Donselaar, penningmeester
Francine Bardoel, lid
Frans van Nuenen, lid
Herman van Venetië, lid

De bestuurders ontvangen voor hun werkzaamheden geen vergoeding. Onkosten, gemaakt ten behoeve van de vereniging, worden vergoed. Het bestuur stelt zich terughoudend op ten aanzien van onkostenvergoedingen.

Het RSIN nummer van de vereniging is: 8165 03801.

Het lidmaatschap van de vereniging kost € 25,-- per jaar.
Voor meer informatie over het lidmaatschap en de lidsoorten, zie op de homepage onder 'nadere informatie'.

Het postadres is:
Secretariaat Vereniging Vrienden van Brabantse Kastelen,
Dokter Ruttenpark 21,
6029 TK  STERKSEL.

Telefonisch is de vereniging te bereiken op:
tel. 013-5356510